Det første skridt på vejen mod flere kunder og succesfulde salgsforløb starter med en dialog. Du skal åbne døren til nye virksomheder og have fat i potentielle kunder, og du skal give kunden lyst til at høre mere om dit produkt eller din ydelse – og det kan være svært!
At få et møde i hus kræver andet og mere end blot at gribe telefonen og ringe op; det kræver planlægning og en professionel tilgang til processen, så kunden fastholdes, og I kan begynde jeres relation – den relation der på sigt skal føre til et salg. Formår du at skabe tryghed, kan du gøre kunden nysgerrig på dit produkt og ved du, hvordan du formidler det rigtige budskab på rette tidspunkt, kan du måske få et møde i stand; alternativt taber du salget på gulvet.
Mange virksomheder og sælgere har hverken tiden eller ekspertisen til at kontakte deres målgruppe og arrangere salgsmøder på egen hånd. Det er en krævende disciplin både salgs- og tidsmæssigt, og derfor er mødebooking et anerkendt og ofte anvendt værktøj. Men hvad er mødebooking helt nøjagtigt, hvordan kobler du en mødebooker på din virksomhed og hvad kan du forvente af resultater?
For at starte med begyndelsen; mødebooking er en fasttømret del af telemarketing, og selve begrebet telemarketing opstod tilbage i 1970’ernes USA. Her handlede det i høj grad om telefonsalg, og disciplinen gik i alt sin enkelthed ud på at ringe potentielle kunder op og forsøge at sælge en given vare, service eller ydelse. Med tiden har faget udviklet sig, og i dag er telemarketing noget helt andet og lang mere struktureret end som så – og mødebooking er blevet en essentiel del af begrebet.
Overvejer du at investere i mødebooking, så læs med her, hvor vi gennemgår konceptet fra A-Å. Du bliver klogere på teknikken som helhed, når vi går i dybden med, hvad en mødebooker kan gøre for dig, hvordan det foregår og ikke mindst hvilke resultater du kan forvente at se – og så får du en række gode råd med på vejen, hvis du i stedet beslutter dig for at håndtere din mødebooking på egen hånd.
God fornøjelse med læsningen.
Helt grundlæggende er mødebooking et værktøj, sælgere bruger, når de skal i dialog med en potentiel kunde – altså den indledende snak forud for et eventuelt møde. Det kan lyde enkelt – at udforme en emneliste, ringe op fra en ende og arrangere et salgsmøde med de respektive kunder. Desværre er det mere kompliceret end som så.
For det første foregår samtalen i telefonen, hvilket betyder, at du som sælger ikke er fysisk til stede sammen med den kunde, du gerne vil have i dialog, og det gør det sværere at trænge igennem. Du har udelukkende din stemme at spille på – ingen øjenkontakt, ingen kropssprog og ingen umiddelbar kemi – kun dine talegaver. Det kan i sig selv være en udfordring, men hvad mere er, så er det let for kunden at afvise dig, fordi du bare er ”endnu en sælger,” der ringer denne uge.
Mødebooking er altså en særlig salgsdisciplin, der handler om at åbne døren mellem din virksomhed og en mulig kunde. Der skal skabes nysgerrighed omkring dit produkt, bygges en indledende relation og ikke mindst landes en aftale om, at din sælger må fremvise produktet på et salgsmøde. Det handler altså ikke om at sælge varen i telefonen, men derimod om at give kunden lyst til at høre mere om hvordan du kan skabe værdi for vedkommende – og det tager tid. Det kan ikke altid klares på hverken et, to eller tre telefonsamtaler, ligesom der kan være flere forgæves opkald, hvor du enten får fat i en gatekeeper eller ganske enkelt ringer uden at få fat i nogen.
Netop derfor er mødebooking opfundet, og med professionel assistance fra en dygtig mødebooker får du:
Vil du have mest muligt ud af samarbejdet med din mødebooker, kan du med fordel sætte dig ind i ovenstående, så du ved, hvad du går efter. Vi gennemgår emnerne én for én nedenfor, så læs med, og bliv klogere på den ofte oversete salgsdisciplin – mødebooking.
Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er det tidskrævende at skabe kontakt til en potentiel kunde. For det første tager det tid at komme forbi gatekeeperen – den såkaldte dørvogter – der tager telefonen. Her er ofte tale om en receptionist eller en sekretær, der blandt andet har til formål at feje anmassende sælgere af vejen, så kun de aktuelle af slagsen stilles videre til beslutningstageren. For det andet kan det være nødvendigt med indtil flere opkald, inden du får fat i den relevante person, og for det tredje tager både forberedelse og selve samtalen tid.
Står dine sælgere selv for at booke salgsmøder, går tiden altså fra det egentlige salgsarbejde, og det er jo i virkeligheden her, pengene ligger begravet.
Med professionel mødebooking fjerner du en tung byrde fra sælgerens skuldre, og vedkommende kan i stedet bruge tiden på det, han eller hun sandsynligvis er rigtig god til – nemlig at sælge.
For langt de fleste små og mellemstore virksomheder er det svært at finde budget til en hel salgsafdeling. Særligt til en medarbejder der udelukkende arbejder med at booke møder. Og hvem skal i øvrigt lære vedkommende op, tage over ved ferie og sygedage og ikke mindst sørge for, at han eller hun løbende udvikler sig og bliver bedre til sit job?
Med en ekstern samarbejdspartner får du en effektiv mødebooker, og du skal kun betale for det reelle arbejde. Samtidig sikrer du, at det er de bedste i branchen, der lægger stemme til dit produkt – mødebookeren bliver trods alt din første indgang til kunden, og dermed er det essentielt, at han eller hun kan repræsentere din virksomhed og dit produkt på professionel vis.
Vælger du et telemarketingbureau til at varetage din mødebooking, får du samtidig en samarbejdspartner, der har en række professionelle systemer til rådighed, og som hver dag arbejder på at gøre mødebookingen mere effektiv. Det betyder, at du typisk får mere ud af din mødebooker på denne måde, fordi der ikke er spildtid.
Effektiv mødebooking handler først og fremmest om at definere og udvælge den helt rigtige målgruppe – alternativet vil være irrelevante salgsmøder, og det er ingen interesseret i. Ved at være skarp på kundelisten, får du de rette møder i hus, minimerer tiden på telefonen og mindsker risikoen for ukvalificerede møder.
Men hvordan definerer du din målgruppe og skærper kundelisten?
Det gør du naturligvis i samarbejde med dit telemarketingbureau, der har erfaring med lige præcis det. Og ikke bare erfaring – også redskaber der gør det lettere at segmentere kunderne, udarbejde ringelister og dokumentere relevante oplysninger til sælgerens fordel.
Mødebookerens primære mål er at skaffe kvalificerede salgsmøder til dine kunder, og det betyder, at vedkommende ved nøjagtigt, hvordan man kommer forbi gatekeeperen og får fat i den aktuelle beslutningstager – og hvis det ikke lykkes første gang, er mødebookeren ikke bleg for at give det endnu et forsøg. Og endnu et. Og endnu et.
Det betyder, at det møde, der arrangeres, er et salgsmøde med den person, der rent faktisk har hjemmel til at handle med dig. Dine sælgere skal altså ikke spilde deres tid på først at tale med A og derefter B – nej, vedkommende får direkte kontakt til beslutningstageren, og dét er hele essensen af mødebooking.
Her kan man let foranlediges til at tro, at en mødebooker er aggressiv og frembrusende og dermed kan virke irriterende på modtageren, som får et forkert billede af din virksomhed. Men sådan er det ikke – ikke hos Copenhagen Telemarketing i hvert fald. Vi accepterer ikke pistolsalg og aggressiv adfærd, men arbejder derimod med respekt for kunden, så der skabes grobund for solide og langvarige kunderelationer.
Med Google, SoMe og alskens andre digitale marketingaktiviteter, kan man fristes til at tro, at mødebooking ikke længere har sin berettigelse på markedet. Der skal da heller ikke herske nogen tvivl om, at online markedsføring er kommet for at blive – men det er ikke ensbetydende med, at traditionelle salgsdyder som mødebooking og telefonsalg er passé.
Tværtimod, vil vi faktisk sige.
I den digitale tidsalder skal man kigge langt efter personlighed og nærværende samtaler, og netop derfor er telemarketing stadig en aktiv spiller, når kunderne skal fanges. Det skal naturligvis ske som et led i andre marketingaktiviteter, og hvis du rent faktisk formår at udnytte de varme leads, hjemmesider, kampagner og sociale medier skaber, kan du få endnu mere ud af din mødebooking; du skal altså have din inbound og outbound marketingstrategi til at spille sammen.
To nye begreber – dem tager vi et kig på nedenfor.
Grundlæggende dækker begrebet inbound marketing over en række initiativer, der giver dine nuværende eller potentielle kunder mulighed for at komme i kontakt med dig. Det kan være via en chatfunktion på hjemmesiden, relevante indlæg på bloggen, kommentarer på de sociale medier eller en kundeserviceafdeling, der svarer på mails og telefonopkald.
Kort sagt – kunden finder dig. Ikke omvendt.
Kigger vi udelukkende på telemarketing som begreb, kan vi også snævre salgsteknikken ind til kun at handle om inbound marketingfunktioner. I den sammenhæng er der tale om et callcenter eller en kundeserviceafdeling, hvor kunden kan ringe med en forespørgsel, et problem eller en klage, og der er mange fordele forbundet med det – fx at:
I denne sammenhæng spiller mødebooking ikke en aktiv rolle, men hvis du samarbejder med et telemarketingbureau, er det værd at overveje, om disse funktioner også skal varetages eksternt.
Modsat inbound marketing hvor kunden henvender sig til dig, finder du outbound marketing. Her er det dig, der tager kontakt til nuværende eller mulige kunder, og det sker gerne uopfordret. Målet er at skabe et kvalificeret lead – fx et salgsmøde – eller generere et salg, hvis der er tale om direkte telefonsalg.
Telemarketing er som helhed indbegrebet af outbound marketing. Det gælder også mødebooking, og der er mange fordele forbundet med denne form for markedsføring – fx at:
Mødebooking er altså en anerkendt og ofte benyttet strategi til at skabe nye kunderelationer og dermed øge bundlinjen – og det er især en yndet salgsteknik i kombination med andre marketingtiltag.
Når vi taler om telemarketing, telefonsælgere og mødebookere, løber vi kontinuerligt ind i de mange fordomme, der er forbundet med branchen – nemlig at det er aggressive sælgere, der sælger bare for at sælge.
Det er naturligvis ikke uden grund, at det er den gængse opfattelse hos mange. Der går ikke røg af en brand uden at der er ild i den, og der er brodne kar i telemarketingbranchen – der har i hvert fald været det – men ikke hos Copenhagen Telemarketing. Vi ved, at telemarketing og mødebooking kan udgøre en stærk salgsmuskel hos mange virksomheder, og måned på måned kan det være en investering, der genererer store beløb til din virksomhed.
Men det er ikke alle virksomheder, der har gavn af mødebooking. Det kan skyldes, at virksomhedens produkter ganske enkelt ikke egner sig til at blive præsenteret på denne måde – eller at det bedre kan betale sig at investere i andre former for markedsføring – men det kan også skyldes, at mødebookingen ganske enkelt ikke har været tilpasset målgruppen.
Hvad gør du så, hvis du gerne vil have succes med din mødebooking?
Svaret på det spørgsmål er i virkeligheden ganske enkelt: Du lægger en klar og tydelig telemarketingstrategi sammen med en skarp definition af din målgruppe. Herefter kan vi i fællesskab udarbejde en emneliste over potentielle kunder, så din mødebooker udelukkende bruger tid og kræfter på at ringe til relevante emner.
Samtidig er det essentielt at huske, at du skal vide nøjagtigt, hvilke resultater du har brug for, før mødebookingen kan kaldes en succes. Klare mål gør det muligt at konkludere på resultatet.
Uanset om du handler indenfor den offentlige eller private sektor, kommer vi ikke udenom, at solide kunderelationer er en essentiel del af samarbejde og salg. Dine sælgere er med sikkerhed dygtige til at fastholde og pleje kunderelationen, når først den er etableret, men har de også det, der skal til for at sparke døren ind og skabe den første kontakt?
Den primære fordel ved at have en ekstern mødebooker er, at du får en konsulent (eller flere), der udelukkende koncentrerer sig om én ting og én ting alene; at skaffe nye kontakter til dig og din virksomhed. Det er ganske enkelt mødebookerens eneste opgave at ringe op til potentielle kunder for at skabe nysgerrighed omkring dit produkt og booke et møde med en af dine sælgere. For mødebookeren er det ikke spildtid – det er essensen af vedkommendes arbejde – og derfor er du sikret en professionel, personlig og nærværende stemme i telefonen, fremfor en travl sælger der i virkeligheden hellere vil være der, hvor det sker; nemlig ude hos kunden.
Vælger du en mødebooker hos Copenhagen Telemarketing får du:
Her i huset handler mødebooking om at forstå vores kunders behov, så vi kan levere kvalificerede salgsmøder, der lever op til de fastsatte kriterier og målsætninger. Vi sætter ærlighed og respekt øverst på dagsordenen, og vi ved præcis, hvad der skal til for at skabe en struktureret og veludført mødebookingkampagne.
Hos Copenhagen Telemarketing har vi klare og gennemarbejdede procedurer for opstart af nye opgaver, og derfor ved vi, de virker.
Du får adgang til vores fulde ekspertise og forståelse for telemarketing, og i fælleskab udarbejder vi en plan for, hvordan din mødebooking skal foregå, hvem der skal varetage den, hvilke kunder der skal kontaktes og ikke mindst hvilke resultater, vi skal levere. Målet er altid at skabe ekstraordinære resultater, som du kan mærke på din bundlinje, og det gør vi blandt andet ved at:
Vores mødebookere er rutinerede og professionelle, og de modtager løbende træning i den unikke salgsdisciplin, så de kan møde dine potentielle kunder i øjenhøjde. Det betyder, at du kan forvente målbare resultater og deraf typisk en øget omsætning.
Digitaliseringen har et fast tag i hele verden, og det gælder uanset, om du er privat forbruger, en offentlig institution eller en privatejet virksomhed. De fleste ting kan vi slå op på nettet, og i virkeligheden er det snart ikke nødvendigt med menneskelig kontakt, når vi handler ind. Men hvad betyder fraværet af mennesker for kunderejsen?
Når den personlige kontakt udelades, bliver relationen mindre tæt. Loyalitet spiller ikke længere en rolle, for hvem har behov for at være loyal overfor en hjemmeside? Så længe handlen foregår digitalt, er det udelukkende prisen på produktet, der har en betydning – men det er her, mødebooking og telemarketing kommer ind i billedet.
Med en professionel mødebooker giver du kunden det menneskelige nærvær, der ikke findes i den digitale verden. Du skaber en tættere kunderelation, og hvis planen er klar og tydelig, kan mødebookeren endda skabe en dialog, der efterlader informationer af forskellig slags, fx vedrørende budgetter, indkøbsplaner, beslutningstagere m.m. – vigtig viden som bringer dine sælgere et skridt foran, inden det reelle møde løber af stablen.
Der er mange fordele ved at investere i mødebooking, men uanset hvordan vi vender og drejer det, så handler salg først og fremmest om at få flere kunder og øge sin omsætning – og det kan du gøre med mødebooking.
Det er tidskrævende og omstændeligt at ringe op til potentielle kunder og langsomt arbejde sig henimod et salgsmøde, og som vi tidligere har nævnt, kræver det ofte mere end ét opkald at lande en aftale. Når du outsourcer din mødebooking, frigiver du tid til dine sælgere, og samtidig sikrer du en effektiv indsats i forbindelse med at skaffe nye kunder om bord i organisationen – kunder som dine sælgere nu har tid til at mødes med, fordi de ikke skal bekymre sig om at planlægge kalenderen og få lavet aftalerne i første omgang.
Vil du have det fulde udbytte af alle de fordele, der følger med professionel mødebooking, er det helt essentielt, at du griber det rigtigt an. Det kræver erfaring at vurdere potentialet i et muligt møde og ikke mindst at lande aftalen efterfølgende, og kun en dygtig mødebooker kan udføre arbejdet effektivt.
Måske overvejer du at ansætte dine egne mødebookere i salgsafdelingen, og så kan du med fordel læse vores gode råd til blive en god mødebooker længere nede. Går du derimod efter en ekstern samarbejdspartner, der kan varetage din mødebooking på professionel vis, så læs med i næste afsnit, hvor vi forklarer, hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge, hvilket telemarketingbureau der skal lande dine salgsmøder.
Vi har nævnt det før, og vi indrømmer det gerne igen; telemarketingbranchen har gennem årene skaffet sig et blakket ry. Det gælder også for mødebookere, og mangt en virksomhedsejer kan fortælle en historie eller to om, hvordan det i hvert fald ikke var en succes at alliere sig med en mødebooker.
Fordommene lyder først og fremmest på, at en mødebookingkampagne blot fører til ligegyldige møder, og at sælgerne dermed spilder deres tid på relationer, som ikke leder til salg. Vi er ikke enige, men vi forstår, hvor historierne kommer fra – der har nemlig været sorte får i branchen, og det er der til dels stadig. Netop derfor er det essentielt, at du vælger den rette mødebooker i første omgang, og det kan sagtens lade sig gøre. Du skal bare vide, hvad du skal kigge efter.
God mødebooking kræver forberedelse, og det kræver dygtige og veltrænende mødebookere, der formår at skabe tryghed og nysgerrighed hos kunden, og som ikke mindst kan vurdere, om der er potentiale for et salg eller ej. Men hvordan finder du en mødebooker eller et marketingbureau, der kan netop dét?
Til en begyndelse kan du stille dig selv – og ikke mindst de telemarketingbureauer du har i kikkerten – nedenstående spørgsmål.
Når du skal finde det rigtige telemarketingbureau og den rette mødebooker til din virksomhed, kan du med fordel tage et kig på, hvordan virksomheden afregner de ansatte. Er der tale om en pris pr. møde, der bliver noteret i kalenderen, risikerer du, at antallet af møder vægtes højere end kvaliteten af dem – og det er ikke den vej, du ønsker at gå.
Kort sagt kan man sige, at 10 oprigtige møder, der ender med et salg, er bedre end 50 møder, hvoraf det stadig kun er 10, der giver resultater.
Vil du sikre dig, at kvaliteten kommer før alt andet, kan du med fordel spørge ind til, hvordan et givent telemarketingbureau udarbejder kundelister, afdækker potentialet ved et eventuelt møde og ikke mindst hvordan medarbejderne lønnes. Sidstnævnte skal gerne være en fast timeløn eventuelt i kombination med en bonusordning, men det bør som nævnt ikke være en pris pr. møde – i hvert fald siger vores erfaring, at mødebookingen bliver langt mere kvalificeret og effektiv, hvis grundlønnen er i orden.
I branchen for telemarketing dukker der hvert år nye virksomheder op, mens andre lukker ned. Det er en broget jungle at finde rundt i, og selvom man hurtigt kan fristes til at tro, at et nyt bureau i hvert fald ikke er at foretrække på grund af manglende erfaring, så er det ikke helt rigtigt; nye bureauer kan nemlig have masser af erfaring i huset.
Copenhagen Telemarketing er et godt eksempel på ovenstående. Som telemarketingbureau er vi en ny spiller på markedet, men på trods af det har vi mere end 25 års erfaring med mødebooking og direkte telefonsalg, og samtidig ved vi alt, hvad der er værd at vide om digital markedsføring – og i sidste ende skal din telemarketing naturligvis spille sammen med dine andre marketingtiltag, så dét er endnu en ting, du med fordel kan have i baghovedet, når du vælger.
Men hvordan ved du, om et givent bureau har erfaring med i bagagen? Det er ret enkelt – du spørger! Vær nysgerrig, og spørg ind til virksomhedens tidligere opgaver; hvilke kunder har de haft, hvilke resultater har de opnået og har de specifikke erfaringer med lige præcis den type af opgaver, du skal have løst?
I samme ombæring kan du overveje, om de respektive telemarketingbureauer har referencekunder, du kan tale med. En direkte anbefaling fra én virksomhedsejer til en anden er langt mere værdifuld, end alle de anmeldelser du kan finde på nettet tilsammen, og samtidig får du mulighed for at høre mere om, hvordan samarbejdet foregik, om kulturen i bureauet og ikke mindst om de resultater, der kom ud af mødebookingen.
Driver du en lille virksomhed, der skal have skabt opmærksomhed omkring et nyt produkt, eller står du i spidsen for en større koncern med mange ansatte sælgere, der skal have salgsmøder i kalenderen? Det er et essentielt spørgsmål, når du skal vælge dit telemarketingbureau, for det er vigtigt, at de har den nødvendige kapacitet til at løse opgaven.
Når det kommer til mødebooking, kan du groft sagt dele marketingbranchen i to: Store virksomheder med flere hundrede ansatte fordelt over hele landet og små bureauer med færre medarbejdere, der ofte sidder på samme kontor. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, og hvilken model der passer bedst til dig, er et spørgsmål om opgavens omfang og dit temperament.
Vælger du et lille telemarketingbureau, får du tættere kontakt til mødebookerne, og du kan måske endda selv være med til at vælge, hvem der skal repræsentere din virksomhed. Her kan du både få løst nu og her-opgaver, men du kan også opbygge et langvarigt samarbejde, der hele tiden udvikles og tilpasses din specifikke situation.
Vil du gerne have større anonymitet, og er du ligeglad med indflydelsen på gulvet – og har du rigtig mange opkald, der skal foretages hver dag – passer et stort telemarketingbureau måske bedre til dig. Du mister følelsen med de enkelte mødebookere, men til gengæld får du en samarbejdspartner, der kan håndtere stor volumen både nationalt og internationalt.
Hvis du som kunde overlader mødebookingen til et eksternt telemarketingbureau, skal du sikre dig, at du modtager løbende feedback, så du hele tiden ved, hvor du står. Måske har du brug for en daglig rapport, måske kan du nøjes med en ugentlig eller en månedlig rapportering. Uanset hvad dine behov måtte være, er det vigtigt at undersøge, om de kan blive opfyldt i et givent telemarketingbureau.
Samtidig bør du vælge en samarbejdspartner, der aktivt går ind i dialogen omkring forventningsafstemning. Hvilke resultater har du brug for, hvad kan bureauet give dig og hvordan måler I, om resultaterne lever op til kravene?
Der findes en lang række forskellige KPI’er, I kan tage udgangspunkt i, og i sidste ende handler det udelukkende om, hvilke resultater du går efter. Det eneste du skal huske, er, at det ikke er en fordel for kvaliteten, hvis der måles på antallet af salgsmøder fremfor kvaliteten.
Vi har kort været omkring det i forbindelse med forskellen på små og store telemarketingbureauer; din indflydelse på valget af mødebooker. Med et lille telemarketingbureau har du større mulighed for medbestemmelse, når det kommer til at finde den rette profil – og det er trods alt din virksomhed, mødebookeren skal repræsentere, så du kan lige så godt have det med i dine overvejelser.
Brug noget tid på at reflektere over, hvilken profil (eller nærmere bestemt hvilken stemme) du ønsker, skal sidde bag røret. Hvem matcher bedst dit brand, dit produkt og din virksomhed? Er det en mand eller en kvinde? Er vedkommende ung eller gammel? Måske er det slet ikke vigtigt i din sammenhæng? Uanset hvilke tanker du gør dig, bør du have med i dine overvejelser, at det som kunde er lettere at relatere til din virksomhed, hvis vedkommende kan mærke en sammenhæng mellem stemmen og produktet – og ikke mindst hvis det er tydeligt, at mødebookeren har en oprigtig interesse i varen.
Måske tænker du, at det er irrelevant, om ancienniteten hos de respektive telemarketingbureauer er høj eller lav, men det betyder mere, end du aner. Salg handler om mennesker, og glade mennesker sælger mere. Så enkelt kan det siges, og netop derfor er det vigtigt, at du spørger ind til den gennemsnitlige ansættelsestid.
Bliver mødebookerne i deres stilling i lang tid; 2 måneder, 6 måneder eller endnu længere?
En lang anciennitet vidner om en god arbejdsplads, og alt andet lige tiltrækker en god arbejdsplads bedre medarbejdere end en dårlig. Den interne kultur i bureauet er altså vigtigere, end man umiddelbart tror, og du skal ikke være bange for at spørge ind til den.
Hos Copenhagen Telemarketing tror vi på, at medarbejdertrivsel er afgørende for gode resultater. Det betyder, at vi har valgt at gå imod den gængse ageren i branchen, hvor provisionsløn og høje krav til resultater er kendetegnende – vi går i stedet efter at skabe gode løn- og arbejdsforhold, så det bliver sjovt for medarbejderne at gå på arbejde.
Mange mødebookere arbejde med en no cure, no pay-model, hvor der kun afregnes per møde eller per effektive salg. Andre afregner med salg per time, tegningsprocent eller noget helt femte. Men inden du overhovedet når så langt, er det vigtigt at afklare, om du binder dig for en længere periode, eller om du kan starte med en testperiode – og hvis sidstnævnte er svaret, hvor længe varer denne periode så?
Bureauets villighed i forbindelse med din testperiode er en god indikator for, om de selv tror på projektet eller ej. Kan de se, at det er muligt at skabe de resultater, du går efter, vil de også være mere villige til at give dig en fleksibel testperiode. Det er dog vigtigt at huske, at testperioden går begge veje; det skal være en gensidig aftale, hvor du investerer dele af dit markedsføringsbudget, og bureauet investerer sin tid til en lavere betaling end normalt.
I forhold til testperioden bør du afstemme følgende:
Vær desuden opmærksom på telemarketingbureauets tilgang til din opgave. Tager de let på den, fordi du beder om en testperiode, eller får du samme professionelle behandling, som du og alle andre kunder fortjener? Mødebooking er en svær disciplin, og din samarbejdspartner bør ikke sætte gang i opkaldene, før der er udarbejdet en klar plan for kunder og resultater, ligesom den enkelte mødebooker skal have det rette kendskab til din virksomhed, dit produkt og branchen generelt.
Det er ikke alle virksomheder, der har lyst til at involvere sig i et samarbejde med et eksternt telemarketingbureau og en mødebooker, der ikke er en fast del af det interne team. Det har vi fuld forståelse for, og selvom vi til hver en tid vil anbefale dig at anvende professionel mødebooking i salgsarbejdet, har vi alligevel samlet vores bedste råd til dig, der gerne vil holde denne del af din marketing i eget hus.
Du undrer dig måske over, at vi deler ud af gode råd og erfaringer i et forsøg på at hjælpe dig eller dine medarbejdere til at blive bedre til mødebooking, men sandheden er den, at vi ikke tror på værdien i at holde kortene skjult og presse et salg igennem – heller ikke når det kommer til os selv. Mødebooking handler om tillid, nærvær og – vigtigst af alt – den rette indgangsvinkel til en professionel og nærværende dialog, og derfor har vi samlet det bedste af alt det vi ved om mødebooking i en guide nedenfor.
Forhåbentlig kan guiden hjælpe dig i kampen om nye og flere kunder, og hvis ikke – ja, så står vi klar med vores ekspertise.
Udgangspunktet for effektiv mødebooking er altid at definere og udvælge den helt rigtige målgruppe. På den måde minimerer du risikoen for at booke irrelevante møder, og samtidig sikrer du, at tiden på telefonen bliver brugt bedst muligt.
Når du har defineret din målgruppe og har din kundeliste liggende foran dig, er du klar til at gå i gang med opkaldene – og her kommer det absolut vigtigste råd, hvis du vil lykkes som mødebooker: Forberedelse. Det kan ikke siges ofte nok. Forberedelse, forberedelse, forberedelse. En vellykket booking af et kvalificeret salgsmøde afhænger 80% af din forberedelse og 20% af dine evner i telefonen.
Men hvordan forbereder du dig? Det gør du ved at lægge en plan for dit opkald og udarbejde en fremgangsmåde, der passer til dig og dit temperament – du kan med fordel få styr på:
Din icebreaker er nødvendig som indledning. Du vil hurtigt opdage, at du ofte skal forbi en gatekeeper – som regel en receptionist eller en sekretær – inden du får den rette person i røret, og her er det vigtigt, at du ved, hvad du skal sige, og hvordan du med en enkelt sætning viser, at du ikke er en hvilken som helst mødebooker – at du er professionel og ringer, fordi du mener at have et budskab, der kan skabe værdi for kunden.
Din præsentation af dig selv og virksomheden skal komme i umiddelbar forlængelse af din icebreaker, og her skal du være kort, præcis og ærlig. Du skal ikke forsøge at snige dig udenom dit egentlige ærinde ved at pakke det ind – det er aldrig en fordel, og de færreste er interesserede i at booke et salgsmøde med en person, der ikke står ved sin intention. Derfor: Forklar nøjagtigt, hvem du er, hvorfor du ringer og hvad du ønsker at få ud af samtalen.
Dit pitch skal bestå af en nøje tilrettelagt og kortfattet salgstale, hvor du med få ord forklarer, hvordan dit produkt kan skabe værdi for kunden, og hvorfor det ville være en god idé at aftale et møde med en sælger.
Din closing er afgørende, når du skal have kunden til at takke ja til et salgsmøde, og du kan med fordel gøre det svært for vedkommende ved at afrunde med en sætning á la: ”Passer det dig bedst i denne uge eller i næste uge?”
Som mødebooker er det essentielt at huske, at det ikke er dig, der skal sælge produktet. Du står for at skabe den indledende kontakt – det er dig, der skal gøre kunden så tilpas nysgerrig, at han eller hun siger ja til et møde.
Det betyder, at du skal være helt klar på målet, inden du ringer op. Det er ikke dit ansvar at forklare produktspecifikationer, priser etc. – alt det gør sælgeren – du skal i stedet fokusere på at nå dit mål. På at få mødet i hus. Det lykkes desværre ikke hver gang, og derfor skal du også have en plan B – et ekstra mål eller et delmål – så samtalen stadig kan føre til succes. Måske kan du ikke overbevise kunden om, at et møde er en god idé lige nu, men så kan du i stedet få en aftale om, at du må ringe igen om et par måneder. Det er før set, at gentagne opkald og personlig kontakt over tid kan resultere i et møde, et vellykket salg og en langvarig kunderelation.
Vi var kort omkring det i punkt nr. 2; at det indimellem er nødvendigt at ringe mere end én gang til en kunde. Faktisk er det reglen nærmere end undtagelsen, og derfor er vedholdenhed en essentiel egenskab for en mødebooker.
Ofte skal du ringe 5-10 gang til den samme kunde, før du er forbi gatekeeperen og får fat i den rigtige person. Herefter risikerer du, at vedkommende ikke er interesseret, at budgettet ikke er til indkøb netop nu eller noget helt tredje – og så skal du ringe tilbage på et senere tidspunkt.
Som mødebooker skal du altså væbne dig med tålmodighed og huske, at det ikke betaler sig at give op. Hvis kunden ikke er direkte afvisende overfor dit produkt, så lav en aftale om en opfølgende samtale – og husk så rent faktisk at følge op på aftalt tidspunkt!
Mødebooking er et suverænt salgsværktøj, der kan give dig flere kunder og dermed også øge din omsætning, men det er vigtigt, at du holder styr på formalia og logistik, hvis de mange fordele ikke skal glide dig af hænde.
Når du planlægger et møde for sælgeren i din virksomhed, er det essentielt, at logistikken går op, og derfor skal du have styr på kalenderen, inden du ringer op til kunden. Se det som en del af din forberedelse, og undersøg, hvor i landet kunden holder til, og hvordan placeringen rent geografisk passer bedst ind i sælgerens program.
Hvis du har styr på detaljerne, når du planlægger salgsmøder, undgår du fejl og dobbeltaftaler, og så kan mødebooking bane vejen for mange gode salg.
Har du ikke arbejdet med telefonsalg og mødebooking tidligere, lyder vores råd måske mærkeligt, men tro os – at stå oprejst under samtalen er noget, der virker. Din stemme ændrer sig alt efter, om du står op, sidder ned eller endda ligger på langs. Står du oprejst, får din stemme en friskere og mere energisk klang, og det smitter af på din præsentation.
Har du svært ved at tro, at virkningen er reel, så forestil dig, at du har siddet 4 lange timer foran skærmen med telefonen i hånden; du har snakket time efter time med kunder, der afvist dig, og du er træt! Du synker sammen i skuldrene, læner dig tilbage i stolen og overvejer på det nærmeste at lukke øjnene et øjeblik eller to… Hvordan tror du, din stemme lyder? Faktum er, at din fysiske fremtoning har indflydelse på din stemme, og hvis du ligner én, der er på nippet til at give op, så er der gode chancer for, at kunden kan høre det – og så kan du ikke forvente at lande et salgsmøde.
Et andet lille tip, der kommer i forlængelse af det at stå op, er at smile. Vitterligt smile. Selvom kunden ikke kan se det, så kan vedkommende med garanti høre det på din stemme, der bliver lettere og gladere, når du har et smil på læben.
De færreste af os kan lide at have svært ved noget, mens de fleste af os godt kan lide at være gode til vores arbejde. Desværre er mødebooking ikke en disciplin, du kan uddanne dig til, og uanset hvor grundigt du læser vores guide og alt, hvad du ellers kan finde om emnet, kan du ikke forberede dig på de egentlige samtaler.
Den virkelige træning ligger i at prøve sig frem, og derfor skal du acceptere, at mødebooking er learning by doing. Du er ganske enkelt nødt til at gribe røret igen og igen og lære af dine tidligere opkald. Hvad fungerede, og hvad fungerede ikke? Hvad kan du gøre anderledes, og hvordan tilpasser du retningslinjerne, så de passer til dig personligt? Du kan finde det ene råd efter det andet på nettet, men i sidste ende handler det om at mærke efter, hvad der fungerer for dig – og så kan du med fordel suge til dig fra dygtige kollegaer.
Det er den personlige og nærværende dialog, der får dig i mål, og derfor er det alfa og omega, at du formår at gøre samtalen til din egen.
Dette råd – at du skal lære at håndtere en afvisning – burde måske have været øverst, for det er helt essentielt i kampen for at blive en god mødebooker.
Mødebooking er en udfordrende salgsdisciplin, og du har intet andet end din stemme at spille på. Ingen øjenkontakt, intet kropssprog og ingen kemi – kun dine talegaver. Det betyder, at det for det første er sværere at fastholde kundens interesse og for det andet, at det er langt lettere for kunden at afvise dig.
Og du vil møde afvisninger. Langt flere end du kan forestille dig. Som tommelfingerregel kan du roligt regne med, at der som minimum går 10 nej’er på ét ja, og derfor er det vigtigt, at du lærer at håndtere afvisningerne.
Det svære ved afvisninger er, at de gør ondt. De kan slå dig ud af kurs, og særligt når der kommer mange i træk, kan det være svært at holde humøret oppe. Men det er bydende nødvendigt for din næste telefonsamtale, for hvis du lyder opgivende, er du allerede halvvejs mod en afvisning – og så bliver det en ond cirkel, du ikke kan komme ud af.
Kort og godt er der ikke andet at gøre end at acceptere afvisningerne som en del af spillets regler. Jo flere gange du prøver det, jo nemmere bliver det.
Mødebooking er en effektiv salgsform, der sikrer dig kontakt med mange nye kundeemner, men det er også en salgsdisciplin, der skal tages seriøst; gøres det halvhjertet, bliver det svært at hive mødet i land.
Det betyder i sagens natur, at du lægger mange kræfter i arbejdet både før, under og efter mødebookingen i form af forberedelsestid, frygt for afvisninger, reelle afvisninger, telefonsamtaler med gatekeepers og endelig den afsluttende samtale. Kort sagt er der langt til en succes, og hvis det var let, ville alle gøre det – men det er det ikke.
Derfor: Husk at fejre dine succeser!
Dans en sejrsdans, kast hænderne over hovedet, klap dig selv på skulderen og giv din kollega en high five – eller gør noget helt andet. Bare du husker at fejre, at du fik et salgsmøde i kalenderen. Der findes ikke en følelse, der slår den, du får, når du lander et salg, og du skal give dig selv al den kredit, du fortjener for dit hårde arbejde.
Bliver du skræmt ved tanken om at håndtere din mødebooking på egen hånd, eller har du bare accepteret, at det bedst kan betale sig at outsource den del af din marketing, så er du klar til at vælge dét telemarketingbureau, der skal hjælpe dig videre – og vi vil gerne slå et slag for, at du vælger os.
Hvorfor Copenhagen Telemarketing fremfor et andet bureau, spørger du måske, og det skal vi fortælle dig, hvis vi må bruge endnu et par minutter af din tid. Det er nemlig ret enkelt: Vi har de bedste mødebookere i branchen! Det er frækt at sige, men vi står gerne på mål for vores påstand.
At du finder det bedste indenfor mødebooking hos os, skyldes flere forskellige ting, men måske først og fremmest at vi har skabt et sted, hvor det er sjovt at gå på arbejde. Her i huset er der gode lønvilkår, et stærkt fællesskab og et stort fokus på den enkelte medarbejders talent og udvikling – og det er der af to årsager:
Med Copenhagen Telemarketing får du dygtige, engagerede og fastansatte mødebookere, der kontinuerligt modtager træning og uddannelse, så de kan varetage dine interesser på bedst mulig vis. Vores mål er altid at skabe ekstraordinære resultater for vores kunder, og vælger du os som din samarbejdspartner, får du blandt andet:
I vores arbejde er vi desuden opmærksomme på, at ethvert køb i dag starter digitalt. Uanset kunden og uanset om der er tale om B2C eller B2B. Det betyder, at selvom vores kernekompetencer er mødebooking og direkte telefonsalg, så ved vi også alt, hvad der er værd at vide om digital markedsføring. Vores medarbejdere er født digitale, og din mødebooker kan tale med på hele den rejse, der går forud for et køb – det er nemlig afgørende for kvaliteten af den indledende samtale.
Hos Copenhagen Telemarketing arbejder vi alle sammen ud fra samme devise; at vi i fællesskab vil skabe ekstraordinære resultater for vores kunder. Det gør vi med afsæt i tre nøgleord: Sparring, kvalitet og resultater.
Sparring betyder, at samarbejdet med kunden er netop dét – et samarbejde. Det går to veje, og sparring, dialog og ærlighed står øverst på dagsordenen, når vi i fællesskab afdækker markedet, udarbejder kundelister og planlægger din mødebookingkampagne.
Kvalitet er omdrejningspunkter for alt, hvad vi gør. Det betyder, at vi forbereder os forud for ethvert opkald, at vi møder kunden med respekt og ikke mindst at vi udelukkende går efter kvalificerede salgsmøder med potentiale for dine sælgere.
Resultater er et vidt begreb, og derfor arbejder vi altid med klart definerede mål. I fællesskab opsætter vi KPI’er, så vi ved, hvad du forventer af vores samarbejde, og så vi kan måle på resultaterne.
Hos Copenhagen Telemarketing er vi desuden helt bevidste om, at ingen virksomheder er ens, og alle har forskellige behov. Derfor sammensætter vi naturligvis en mødebookingkampagne, der er tilpasset lige nøjagtigt din virksomhed. Med struktur og planlægning bliver mødebooking en værdifuld ressource i dit salgs- og marketingarbejde, og med den rette tilgang vil du hurtigt mærke effekten af din investering.
For at give vores kunder den bedst mulige oplevelse med mødebooking har vi udarbejdet førnævnte nøgleord, men én ting er vores tætte samarbejde med dig som kunde – en anden ting er vores dialog med dine kunder. Her har vi også fastsat tre nøgleord, der kendetegner det reelle arbejde med mødebooking: Forberedelse, faglighed og respekt.
Forberedelse spiller en afgørende rolle for kvaliteten og ikke mindst resultatet af mødebooking. Vi mener, at 80% af et succesfuldt opkald ligger i forberedelsen, mens de resterende 20% handler om mødebookerens taleevner, og netop derfor forbereder mødebookeren sig forud for ethvert opkald. Han eller hun ved nøjagtigt, hvem vedkommende skal tale med, hvad der skal siges og hvordan salget skal landes.
Faglighed kendetegner hver eneste medarbejder i huset. Vi er stolte af vores fag, og vi arbejder kontinuerligt med den enkelte mødebookers talent og udvikling, så vi hver dag kan ringe op til dine kunder og møde dem med respekt og nysgerrighed.
Respekt handler om mødet med andre mennesker både internt og eksternt, fysisk, digitalt og over telefonen. Vi lytter, vi er nysgerrige, vi spørger ind til tingene og vi følger op som aftalt – en respektfuld dialog er det, der sikrer, at du får solide salgsmøder i din kalender.
Det kan virke unødvendigt med alle disse nøgleord, men de er en vigtig del af kulturen hos Copenhagen Telemarketing. De sikrer, at vi alle arbejder i samme retning, og ikke mindst at vi kan repræsentere din virksomhed med professionelt og nærværende engagement.
Vi har nævnt det tidligere i denne guide, men vi siger det gerne igen; hos Copenhagen Telemarketing tror vi fuldt og fast på værdien af medarbejdernes trivsel. Både for den enkelte og for kunderne – vi skaber ganske enkelt bedre resultater, når vi er glade for at gå på arbejde.
Det betyder, at vi kontinuerligt arbejder på at gøre vores kontor til det bedste sted at være. Vi ved, at jobbet som mødebooker er hårdt og krævende, og ikke mindst at det har et dårligt ry, men sådan skal det ikke være hos os. Vi vil have gode forhold for medarbejderne, og fællesskabet skal gøre det sjovt at komme på arbejde.
Men hverken trivsel, glæde eller gode resultater kommer af sig selv, og derfor har vi omsat vores DNA til en række værdier, som alle i organisationen gør deres bedste for at leve op til:
Værdierne afspejler sig i den interne kultur, men de kendetegner også vores samarbejde med kunderne. Kan du se dig selv i dem, er der altså gode chancer for, at vi er det rette telemarketingbureau for dig, og du er mere end velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om alt det, vi kan gøre for din virksomhed.