info@copenhagentelemarketing.dk
CVR: 35869247

Guide: Gode råd til at vælge det rette telemarketingbureau anno 2021

januar 8, 2021

Telemarketing er en branche, der deler vandene. Mange – både virksomhedsejere og almindelige forbrugere – associerer ordet "callcenter" med useriøse sælgere, og der har da også været sager, der styrker denne opfattelse. Men telemarketing er en stærk salgsmuskel; hvis du vælger den rette samarbejdspartner.

Vil du have succes med telemarketing, er nøgleordet forberedelse. Du skal investere i et tæt samarbejde med en partner, der eksekverer din telemarketingstrategi professionelt og effektivt, og som formår at give dig det nødvendige salg og ikke mindst den indsigtsfulde dialog med kunden – og det kræver grundig forberedelse. Både fra din side når du skal finde det rette telemarketingbureau, men bestemt også fra bureauets side.

Spørgsmålet er, hvordan du finder netop det telemarketingbureau, der bedst kan hjælpe dig. Det kommer vi nærmere ind på nedenfor – du bør nemlig gøre dig en række overvejelser, inden du går i dialog om et muligt samarbejde.

 

 

To sider af samme sag

Når du skal vurdere et telemarketingbureau, kan du med fordel opstille en række kriterier, der matcher dine behov. Vi har samlet de vigtigste faktorer og inddelt dem i to kategorier; personlige og professionelle kompetencer. Brug dem som udgangspunkt til at formulere dine egne krav eller tag dem, som de er.

 

Professionelle kompetencer

Først og fremmest er det essentielt, at du finder en samarbejdspartner, der har styr på den professionelle side af sagen; hvor meget erfaring kommer bureauet med, er der kapacitet til din opgave, hvilke KPI'er måles der på og er der mulighed for en testperiode?

Erfaring er et relativt begreb, når det kommer til telemarketing. Branchen er kendetegnet ved, at der kommer mange nye spillere til hvert år, ligesom mange også forlader banen igen. Et nyt telemarketingbureau kan derfor sagtens have mange års erfaring med telefonsalg – det ligger bare hos de enkelte medarbejdere eller hos stifteren af selskabet.

Derfor: Spørg ind til relevant erfaring, og vær opmærksom på, om bureauet eller sælgerne tidligere har løst lignede opgaver.

Kapaciteten er afgørende, hvis du driver en større virksomhed, der kræver mange medarbejdere over en kortere eller længere periode. Samtidig skal du overveje, om du kan bruge en samarbejdspartner, der kun agerer i Danmark, eller om du har brug for at komme ud over landegrænserne.

KPI'er er en essentiel del af din telemarketingstrategi. Hvis der ikke bliver målt på resultaterne, ved du ikke, om dit arbejde og dine ressourcer fører til det ønskede facit.

Derfor: Vær bevidst om at finde et bureau, der aktivt tager del i dialogen omkring KPI'er, og som tilbyder forskellige muligheder alt efter, hvad der passer bedst til din specifikke opgave.

En testperiode kan være en rigtig god mulighed for at afprøve et samarbejde, og det er desuden en god indikator for, om telemarketingbureauet selv tror på projektet. Husk i denne forbindelse, at en testperiode er en gensidig aftale, hvor bureauet løber en risiko ved en lavere indtægt, mens du løber en risiko ved at investere markedsføringskroner i projektet.

 

 

Personlige kompetencer

Har du yderligere mulighed for at dykke ned i de enkelte telemarketingbureauer, inden du indleder en dialog, kan du tage et kig på de personlige kompetencer i de respektive virksomheder; hvordan er sælgerprofilerne og ancienniteten?

Sælgerprofilerne er aktuelle for dig, der gerne vil have indflydelse på, hvilken stemme dine kunder skal høre i telefonen. Det er vigtigt, at den repræsenterer din virksomhed på bedst mulig vis – et godt match og en oprigtig interesse hos sælgeren gør det det lettere for modtageren at identificere sig med produktet.

Derfor: Brug lidt tid på at overveje, om du har specifikke ønsker til profilen i røret, så du kan spørge de udvalgte telemarketingbureauer, om de har et passende match.

Ancienniteten siger noget om den interne kultur i bureauet, og i en branche med et blakket ry kan det være essentielt at vide, om den gennemsnitlige ansættelsestid er to måneder eller to år. Telefonsalg handler i sidste ende om mennesket, der sidder med røret i hånden, og hvis vedkommende er glad og trives på sin arbejdsplads, øges chancerne for at sælge.

FAQ

Er telemarketing passé?

Telemarketing er en markedsføringskanal, der deler vandene, og det er ikke alle virksomheder, der kan få gavn af teknikken. Når det er sagt, er der stadig mange, der kan få stort udbytte og ikke mindst et bedre kendskab til deres målgruppe ved at investere i telemarketing.

Hvad koster telemarketing?

Når du samarbejder med et telemarketingbureau, er der forskellige måder at afregne på. Det kan være per telefonopkald, per effektivt salg, per time eller noget helt fjerde – det afhænger af det bureau, du vælger.

Kan man teste telemarketing?

Mange telemarketingbureauer tilbyder en testperiode, hvor du ikke betaler det fulde beløb for servicen. På den måde kan både du og bureauet undersøge, om samarbejdet spiller og giver de ønskede resultater.
envelope linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram