Det ville være en underdrivelse, hvis vi sagde, at 2020 har været et let år. De fleste virksomheder har været ramt af den verdensomspændende pandemi på den ene eller anden måde, men uanset hvordan en given krise påvirker dig, er der én ting, du aldrig må gøre – du må ikke stoppe med at sælge!
Det er snart svært at huske, hvordan tingene var, før Covid-19 ramte os. Vi tog på kontoret, arbejdede side om side og social distance var et begreb, vi endnu ikke havde stiftet bekendtskab med. Sidenhen har tingene taget en markant drejning, og måden vi samarbejder på, har ændret sig – og det har salget også.
I krisetider har vi det med at trække os tilbage, og vi fokuserer på at overleve frem for at fortsætte væksten. Men er det den rette tilgang, hvis du driver en virksomhed, der lever af at sælge?
Det korte svar er nej. Hvis salg er omdrejningspunktet for din forretning, skal du ikke stoppe op og holde igen. Du skal i stedet kigge på måden, du sælger på og tilpasse den til tiderne. I en verden hvor Covid-19 hærger, betyder det, at der skal endnu mere fokus på den personlige relation.
Har du et produkt eller en ydelse, der er umulig at sælge i den nuværende situation, er du tvunget til at kigge indad – men du skal stadig ikke stoppe med at sælge. Du skal bare ændre din tilgang; forbered dig på andre tider, giv din pipeline et grundigt tjek og vær klar til at kickstarte salget, når krisen trækker sig tilbage.
Møder du udfordringer med salget, fordi dine kunder er mindre kontaktbare i kristetider, skal du tilpasse din strategi. Direkte telefonsalg er måske ikke aktuelt netop nu, men så ring op med en besked i stedet; vær nærværende, og lad dine kunder forstå, at du har forståelse for situationen. Hold den positive tone, og vær tydelig omkring den værdi, du kan skabe for kunden i den nuværende situation.
Når krisen kradser, har vi for alt i verden brug for at høre de positive historier. De negative er der nok af, og dem sørger medierne for at udbasunere – men dine kunder har brug for positive historier. Fortæl om de gode ting, der sker i din forretning, vis hvordan du kan hjælpe dine kunder og vær tydelig omkring de ting, der lykkes for dem, der tør bruge din ekspertise – også selvom der er krisetider.
I krisetider er synlighed noget nær det vigtigste. Dine kunder skal ikke bruge kræfter på at spekulere over, om du nu også klarer den, så vær synlig – vis omverdenen, at du holder fanen højt og er klar til at hjælpe. Brug de platforme, du har til rådighed, og vær ikke bange for at gribe telefonen blot for at ringe til en kunde og fortælle, at du stadig er der.